Wednesday, April 27, 2011

balasan dan azab...

Entri kali ni masih lagi berkisar bab solat.. bukan apa, terlanjur 2 entri sblm ni bab solat, maka sebagai kesinambungannya lah saya nak kongsikan bersama disini sebagai peringatan...

sumber gambar : google

 
BALASAN BAGI YANG MENINGGALKAN SOLAT 5 WAKTU


SUBUH– Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun. Sahabat sekalian, 1 tahun di akhirat tidak sama dengan dunia. Jika 1 tahun di dunia kita sudah rasa agak lama, di akhirat 1 tahun bersamaan dengan 60,000 tahun di dunia. MasyaAllah. 7 keturunan kita pun belum lepas 1 tahun jika kita hidup di akhirat.


ZUHUR – Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim. Sedangkan membunuh seorang orang Islam pun kita akan dicampakkan ke neraka, bayangkan kita telah membunuh 1000 orang muslim. Betapa azabnya kita. Begitu mudah kita mencari dosa tersebut hanya dengan meninggalkan solat Zuhur yang mana jika dilakukan, 15 minit pun tak sampai.


ASAR – Dosa sama seperti meruntuhkan Ka’abah. MasyaAllah, sanggupkah kita meruntuhkan kiblat umat Islam?

 
MAGHRIB – Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri. Adakah kita sanggup??? Nauzubillah...

 
ISYAK– Allah SWT berseru kepada mereka “Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT.”



AZAB BAGI YANG MENINGGALKAN SOLAT:

 DUNIA
1. Allah SWT menghilangkan berkat dari usaha dan rezekinya.
2. Allah SWT mencabut nur orang-orang mukmin (soleh) daripada (wajah) nya.
3. Dia akan dibenci oleh orang-orang yang beriman.



SAKARATUL MAUT
1. Ruh dicabut ketika ia berada didalam keadaan yang sangat haus.
2. Dia akan merasa amat azab/pedih ketika ruh dicabut keluar.
3. (su’ul khatimah)
4. Dia akan dirisaukan akan hilang imannya.



ALAM BARZAKH
1. Dia akan merasa susah (untuk menjawab) terhadap pertanyaan (serta menerima hukuman) dari Malaikat Mungkar dan Nakir yang sangat menggerunkan.
2. Kuburnya akan menjadi cukup gelap.
3. Kuburnya akan menghimpit sehingga semua tulang-tulang rusuknya berkumpul (seperti jari bertemu jari)
4. (Siksaan binatang-binatang bisa seperti ular, kala jengking dan lipan)

 HARI KIAMAT
1. Hisab keatasnya menjadi sangat berat
2. Allah SWT tersangat murka kepadanya.
3. Allah SWT akan menyiksanya dengan api neraka.

sumber rujukan: ohislam.com

sumber gambar: google
Note: Bukan apa.... saya sebenarnya cukup sedih dengan sikap manusia yang mengaku muslim, tapi ambil mudah bab2 solat... saya terlibat secara langsung dalam permasalahan rumahtangga pasangan suami isteri dan kebanyakkannya bila ditanya bab solat dengan selamba dan dengan rasa tak bersalah dan tak takut hukum Allah mengaku tak solat, solat tapi tak cukup dan bermacam-macam lagilah alasannya...Maklumlah balasan atau azabnya Allah tak bagi terus, jadi manuasia lupa dan rasa tiada apa-apa... kadang-kadang Allah tunjukkan terus balasannya, tapi manusia tak nampak atau tak anggap itu adalah pembalasan dari Allah... Nauzubillah...


2 comments:

mzhany said...

solat mmg segala galanya kan.dr solat yg terjaga, terhindar dr segala2 yg tak elok..

Idah said...

solat juga merupakan perkara paling utama yg disebut semasa Nabi kita Muhammad SAW masa saat2 wafatnya.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails